آیت الله حسینی قائم مقامی: قدرتی که از اراده جمعی حاصل نشود عین فساد است

20:02 ۱۳۸۱ روز و ۱۲ ساعت پیش ایسنا 154 0

رییس سابق مرکز اسلامی هامبورگ آلمانی با بیان اینکه قدرتی که از وجود جمعی و اراده جمعی حاصل نشود عین فساد است، گفت: سیاسی بودن لزوما به معنای قدرت‌طلبی نیست اما می‌تواند منجر به قدرت شود، تاکید بر جمهوریت نیز از همین منظر است. اگر جمهوریت، جمهوریت مبتنی بر رای مردم و دینداری باشد، حکومت دینی حاصل می‌شود.

ایسنا

به گزارش ایسنا، آیت‌الله سیدعباس حسینی قائم‌مقامی در مراسم میلاد حضرت رسول اکرم (ص) و ولادت امام جعفر صادق(ع) به تبیین پیوند دین و اخلاق پرداخت و افزود: تا پیوند دین و اخلاق مشخص نشود دینداری و بی‌دینی و نسبت دینداری قابل سنجش نیست.وی با تعریف معنای اخلاق در ساحت دین، گفت: منظور از اخلاق نیکی‌ها، حسنات و خوبی‌هاست که از ارزش ذاتی برخوردار است که به اخلاق اسلامی هم مربوط نیست. ارزش ذاتی داشتن یعنی در فضیلت‌شماری خود نیاز به هیچ چیز حتی دین نداشته باشد. به بیان روشن‌تر وقتی ارزش اخلاق بررسی می‌شود به خودی خود یک خوبی محسوب می‌شود.آیت‌الله حسینی قائم‌مقامی  با تعریف کلمه «غیراخلاقی»، گفت: به هر چیزی که به بیرون از خودش ارجاع داده شود «غیراخلاقی» گفته می‌شود. مثلا اگر پرسیده شود که عبور از چراغ قرمز بد است؟ پاسخ داده شود بله چون جریمه دارد در حقیقت به امری بیرونی ارجاع داده می‌شود بی‌آنکه به آثار ذاتی عبور از چراغ قرمز توجه شود. یا اگر پرسیده شود چرا نماز خوانده می‌شود، پاسخ داده شود چون به بهشت می‌رویم در واقع به ارزش ذاتی خارج از خود نماز ارجاع داده می‌شود.این عالم دینی با بیان اینکه چهار دسته پیوند اخلاق و دین را نفی می‌کنند، گفت: دسته‌ای معتقدند اخلاق نمی‌تواند دینی باشد. دسته دوم بر این باورند که امر اخلاقی، وظیفه‌گرا و امری درونی است اما امر دینی یا به شوق بهشت است یا از ترس  رفتن به جهنم و چنین نتیجه می‌گیرند که دین ذاتا برانگیزنده نیست. دسته‌ای دیگر می‌گویند امر اخلاق باید اختیاری باشد اما در دین معمولا گفته می‌شود چون شارع مقدس می‌گوید، انجام می‌دهیم. دسته دیگری هم معتقدند اخلاق از سنخ امور عقلانی است و اثبات‌پذیری آن مرهون خودش است و مرهون امر بیرونی نیست اما امور دینی تسلیم و تقلیدپذیرند و نتیجه می‌گیرند امر دینی نمی‌تواند امری اخلاقی باشد.رییس سابق مرکز اسلامی هامبورگ آلمان با اشاره به اعتقاد برخی متفکران اسلامی درباره پیوند دین و اخلاق، گفت: از موضع دین سخنان زیادی در این‌باره بیان شده که مهمترین آن این است که اخلاق با تعریف فوق امری انسانی و بشری است که نسبی است اما دین در نسبت با وجود حضرت حق که مطلق است، شکل می‌گیرد و چنین نتیجه‌گیری می‌کنند که مطلق کجا و نسبی کجا و باز چنین نتیجه می‌گیرند که دین و اخلاق ماهیتا با هم سنخیتی ندارند.وی ادامه داد: پس دو گروه از دو زاویه پیوند دین و اخلاق را نفی می‌کنند و در نتیجه دینی بودن اخلاق را نفی می‌کنند اما اخلاق دینی را نفی نمی‌کنند. به بیان دیگر اینان معتقدند دین لزوما با اخلاق نسبتی ندارد بلکه در برخی جاها با هم تلاقی دارند، در برخی جاها با هم اصلا تلاقی ندارند و در برخی جاها گاهی تلاقی  داشته و گاهی هیچ تلاقی با هم ندارند.آیت‌الله حسینی قائم‌مقامی  سپس به تبیین پیوند اخلاق و دین از موضع قرآن و دیدگاه اهل بیت (ع) پرداخت و افزود: فهم این رابطه و پیوند آن، همان حبل‌اللهی است که اگر به آن چنگ زده شود از بسیاری انحرافات جلوگیری می‌شود. «توحید» یک باور مطلق و یک اصل عقلی و معیاری است و تنها یک باور فکری و قلبی نیست. تمام تلاش معصومان (ع) و اهل معرفت این بوده که توحید را به مثابه معیار به جامعه معرفی کنند. مسیحیت، یهودیت، بودا، زرتشت، کانت، سقراط، افلاطون، اُپانیشادها و فلاسفه هندی هم از توحید سخن گفته‌اند اما توحید نابی که در پرتو ذلال تجلی ذات احدی تنها در وحی قرآنی و در قلب ختمی مرتبت ظهور پیدا کرده است که به آن توحید معیاری و عینی گفته می‌شود.این عالم دینی متذکر شد: اگر توحید عینی را نشناسیم روح اسلام و قرآن و روح مسلمانی به معنای خاص آن را درک نکرده‌ایم. منظور قرآن از اخلاق، توحید عینی و توحید احدی است. کسی که توحید واحدی را قبول دارد برداشتش از جهان و زندگی با کسی که توحید احدی را قبول دارد بسیار متفاوت است. در توحید احدی و عینی اصلا دوگانگی در جهان هستی وجود ندارد به معنای دیگر دوگانگی در جهان هستی اصالت ندارد. رییس سابق مرکز اسلامی هامبورگ آلمان افزود: در توحید احدی، کثرت وجود دارد و منشاء اثر است و عینیت دارد. کثرت در وحدت و وحدت در کثرت وجود دارد اما اثر اصلی با وحدت و توحید است. اخلاق و دین هر دو وجود دارند و اثر خود را هم می‌گذارند اما کثرت (اخلاق) و وحدت دو وجود بیگانه از هم نیستند. پس اخلاق به معنای بیان شده را انسان درک می‌کند و مثلا دروغ گفتن خوب دانسته نمی‌شود بی‌آنکه به خارج از ارزش ذاتی آن اهاله شود اما این داوری و منشاء آن از کجا آمده است؟ منشاء آن «وجود» است.  منشاء امر اخلاقی، درکی است که انسان از وجود خودش دارد. وقتی انسانی خودش را درک می‌کند در عین حال اخلاق را هم درک می‌کند.آیت‌الله حسینی قائم‌مقامی متذکر شد: مسلمانان اصل وجود را که منشاء اخلاق است را منشاء اخلاق می‌دانند و اصلا فرق مسلمانان و سایر مذاهب در همین است. این هدایتی است که در ذات وجود است. این دین از کیست؟ از خدای شارع یا خدای خالق؟ که پاسخ خدای شارع است. آیا خدای شارع مقابل خدای خالق است و این دو با هم دوگانگی دارند؟ تمام تلاش انبیاء این است که بگویند خدای خالق همان خدای شارع است. در نگاه دیندارانه نمی‌شود اخلاق حتی در موارد جزیی هم در تضاد با دین قرار بگیرد در عین حال دین نیز هرگز نمی‌تواند سخنی بگوید که در تضاد با اخلاق باشد.این عالم دینی تصریح کرد: انسان‌هایی که از این منظر توحید را نگاه می‌کنند، نگاه‌شان بسیار متفات می‌شود. توحیدگرایان معتقدند اخلاق محصول خدای شارع است. خدای شارع به زبان قرآن «رب‌العالمین»  است. «رب» یعنی «پرورنده» نه «ایجاد کننده» یعنی چیزی باید باشد که پرورش دهنده، رشد دهنده و تکمیل کننده‌ای  آن را رشد دهد.  دین پرورش‌دهنده، رشد دهنده و تکمیل کننده را «اخلاق» می‌داند. چیزی که دفائن عقول را شکوفا می‌کند و به کمال می‌رساند، اخلاق و مکارم اخلاق است اما این مسئله چگونه اتفاق می‌افتد؟رییس سابق مرکز اسلامی هامبورگ آلمان ادامه داد: اولا، از منظر توحید قرآنی، اخلاق سه وجه پیدا می‌کند. اخلاق انسانی که منشاء آن وجود  و فطرت است یعنی درکی که هر انسان از وجود خود و نسبت‌هایی که با وجود خودش دارد معنا می‌یابد. دوما، اخلاق توحیدی و توحید شهودی و واحدی که در ادیان غیرختمی ظهور دارد. این توحید مبتنی بر درک وجود در ساحت واحدیت و وجود مطلق است. وجود مطلق یعنی «وجود جمعی» به بیان دیگر هر وجودی که خارج از وجود «من» باشد  وجود مطلق گفته می‌شود.وی افزود: در این برداشت از توحید انسان به سمت الله در حرکت است اما در این مرحله متوقف نیست و مکارم اخلاق و متممات مکارم اخلاق را سیر می‌کند مشروط به درک وجود احدیت. مرحوم آیت‌الله طباطبایی «الله اکبر» را اختصاصیِ وحی احدی می‌دانند که قابل توصیف نیست. این نگاه منشاء اخلاق و خصوصیت زندگی انسانی را در خود دارد.آیت‌الله حسینی قائم‌مقامی با طرح این پرسش که این برداشت چه تاثیر و خصوصیتی در زندگی انسان خواهد داشت، گفت: اتفاقی که در ساحت دین می‌افتد این است که «اخلاق» تولید خیر و حسنه می‌کند اما اخلاق توحیدی تولید عمل صالح می‌کند. عمل صالح بسیار پر نکته و با ویژگی‌های بسیار وسیع است. خلاصه آنکه عمل صالح محصول جمعی شدن و بسط وجودی انسان است. نسبت عمل صالح در ارتباطات اجتماعی، سیاست و بازار آشکار می‌شود. عمل صالح اصلا یک عمل سیاسی است.این عالم دینی یادآور شد: در بحث اخلاق گفتیم درک از خود و متممات خود که در اینجا منظور «درک جمعی» است. اگر کانت این نکته را درک می‌کرد دچار اشتباه نمی‌شد.رییس سابق مرکز اسلامی هامبورگ آلمان با تبیین معنای عمل سیاسی، گفت: عمل سیاسی یعنی عملی که در نسبت با حیات سیاسی که در نسبت با دیگران رخ می‌دهد. عمل صالح باید در پی‌ریزی یک جامعه مطلوب، خودش را نشان دهد. این سیاست محصول سیر چهارم یعنی سیر من الخلق الی الحق است. عمل صالح محصول یک وجود بسط یافته و محصول حقیقت محمدیه و انسان کامل است. با این توضیح در عصر ائمه اطهار و در عصر امام زمان (عج) هیچ انسانی سیاسی‌تر از حضرات معصومین نبوده است.وی با بیان اینکه اگر سیاست نباشد، عمل صالح اصلا امکان ظهور پیدا نمی‌کند، گفت: ائمه اطهار(ع) ابرسیاستمداران تاریخ بشریت هستند و به همین دلیل است که امام عصر(عج) صلاحیت مدیریت جهانی را دارند.آیت‌الله حسینی قائم‌مقامی متذکر شد: به میزانی که بتوانیم تولید عمل صالح کنیم، سیاسی هستیم بنابراین سیاست‌مان باید محصول توحید آن هم توحید احدی و واحدی باشد.این عالم دینی با طرح این پرسش که چرا عرفان اسلامی را عرفان درون‌گرا می‌گویند در حالی که محور این عرفان، انسان کامل است پس  تکلیف جامعه کامل چه می‌شود، گفت: انسان کامل، انسان بسط یافته است که در عین کثرت وحدت دارد و در عین وحدت کثرت دارد.رییس سابق مرکز اسلامی هامبورگ آلمان سپس به تشریح جلوه‌های چهارگانه توحید در قرآن کریم پرداخت و افزود: جلوه اول توحید، توحید احدی یا توحید در مقام ذات است. جلوه دوم توحید، توحید واحدی یا توحید در مقام آفرینش و در مقام افعال، اسماء و صفات است. این توحید سه جلوه دارد. تمام کثرات هستی در عین اینکه با یکدیگر تفاوت داشته و آثار متفاوتی دارند اما هیچ یک ذاتا در تضاد با یکدیگر نیستند و اگر درست در کنار هم قرار بگیرند تولید یک شکل واحد در پازل وجود می‌کنند. این توحید، توحید ساختاری و هرمی نام دارد. همه موجودات وقتی در جایگاه خودشان قرار بگیرند تشکیل یک واحد می‌دهند و قرآن می‌گوید در «واحد» تناقض راه ندارد اما وقتی اجزاء این پازل جابه‌جا شوند همه ساختار بهم می‌ریزد. به این توحید به زبان قرآن توحید آفاقی گفته می‌شود که جلوه بیرونی دارد.وی توحید سوم را توحید انفسی عنوان و اظهار کرد: این به هم پیوستگی و وحدت در درون انسان و سیر انفسی با بسط وجود حاصل می‌شود. در اینجا دو اتفاق می‌افتد. برخی با بیرون بیگانه می‌مانند و سیاست‌گریز و فردگریز می‌شوند و به گوشه عزلت می‌روند. قطعا چنین انسانی هرگز به بسط مطلق نمی‌رسد. چنین انسانی سیر الهی پیدا کرده اما به سیر اجتماعی نرسیده است. نشانه انسان عارف این است که سازگاری بین توحید آفاقی و انفسی را در می‌یابد. چنین انسانی، انسانی کامل  و یک انسان سیاسی است اما انسان کامل چه خصوصیتی دارد؟آیت‌الله حسینی قائم‌مقامی یادآور شد: خصوصیت انسانی که آفاقی سیر می‌کند این است که فردیتش کم رنگ می‌شود حتی به جایی می‌رسد که فردیتش کاملا مضمحل می‌شود که این اتفاق، اتفاق خیلی بدی است. از دیگر سو انسانی که فقط فردیتش رشد می‌کند، جمعیتش کم رنگ می‌شود اما انسان کامل، فرد بسط یافته است. سیر انسان کامل سیر بیرونی نیست بلکه سیر و فرآیند درونی دارد به همین دلیل است که عالم هستی اجزای بدن معنوی انسان کامل می‌شود. اگر در جهان بیرون اختلالی اتفاق بیفتد انسان کامل آن را تشخیص داده و می‌تواند برای آن تدبیر کند.این عالم دینی افزود: در غرب فردیت افراد مضمحل و جمعیت آنان پررنگ است. به همین دلیل جوامع نوین غربی در ساختارگرایی موفق بوده‌اند و به همین میزان به توحید نزدیک شده‌اند. جامعه غربی تا مادامی که بر این ساختار استوار بماند، بقاء دارد. عدل چرا اینقدر مهم است چون تضمین کننده توحید است و ساختار توحید را حفظ می‌کند. جوامعی که ساختار خود را مبتنی بر جوامع انسانی بنا می‌کنند یعنی ساختار توحیدی را در جامعه خود پیاده می‌کنند و همین مسئله عامل بقائشان است.رییس سابق مرکز اسلامی هامبورگ آلمان ادامه داد: انسان بسط یافته گرچه همه موجودات از جمله کافر و حیوان را درک می‌کند اما اگر اختلال، ضلالت و انحرافی در بیرون اتفاق بیفتد موجب تغییر یا انحراف او نمی‌شود چون این انسان، معیار دارد. چنین انسانی معیارش را از بیرون نمی‌گیرد که دچار اختلال شود. انسان کامل فردِ در عین جمع است. همین مسئله تجلی توحید است. کثرت در وحدت و وحدت در کثرت و فردیت در جمعیت و جمعیت در فردیت در ساحت انسان کامل اتفاق می‌افتد.وی یادآور شد: توحید در قرآن چهار جلوه دارد. توحید آفاقی یا ساختاری، توحید انفسی یا درونی، توحید انطباقی که در انطباق درون و برون است و توحید احدی که مظهر الله‌اکبر است.آیت‌الله حسینی قائم‌مقامی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه قدرت با سیاست کاملا فرق دارد، گفت: چه کسی گفته سیاسی بودن به معنای قدرت‌طلبی است؟ برعکس هر فردی که دنبال قدرت بود به همان نسبت موحد نیست و دچار شرک می‌شود. انسان سیاسی سیر فی الخلق مع الحق را طی می‌کند و انسان اجتماعی می‌شود. طبیعتا در این مرحله برای تثبیت عمل صالح نیازمند قدرت برآمده از جمع است.این عالم دینی در ادامه توضیحاتش گفت: انسان سیاسی سیر فی الخلق مع الحق دارد و عمل صالح تولید می‌کند. این سخن به چه معناست؟ به این معناست که انسان، اجتماعی و فرد بسط یافته می‌شود. در این مرحله طبیعتا برای تثبیت و تمکن عمل صالح نیاز به قدرت برآمده از جمع دارد. برای همین است که گفته می‌شود فردی که دنبال قدرت است یا فرد عرفانی است که سیر درونی دارد و با قدرت فاصله دارد یا فرد نفسانیت زده است که می‌خواهد همه را در نفسانیت خودش درآورد به همین دلیل قدرتی که محصول جمع نباشد و محصول فرد نفسانی باشد اتفاقا تولید معرفت و توحید می‌کند ولی مولود توحید نیست.رییس سابق مرکز اسلامی هامبورگ آلمان افزود: قدرت در آنجا مولود توحید و معرفت و زاییده عمل صالح و اخلاق و مکارم اخلاق است اما قدرت در اینجا تولید توحید و اخلاق  و مکارم اخلاق می‌کند و نتیجه آن به تثبیت قدرت منجر می‌شود.وی  یادآور شد: اهل بیت (ع) به ویژه امام صادق (ع) همگی سیاسی بودند و اثر کارشان در جامعه در ارتباط با مردم ظهور داشت.  نماز و روزه منبع تولید عمل صالح است و عمل صالح هم چیزی است که ثمرش در جامعه نمود دارد مثل راستگویی و امانت‌داری. امام صادق (ع) انسانی صددرصد سیاسی بودند یعنی دنبال تاثیرگذاری بر جامعه زمان خودشان بودند ولی قدرت‌طلب نبودند چون هنوز وجود جمعی اتفاق نیفتاده بود. قدرتی که از وجود جمعی و اراده حاصل نشود عین فساد است.آیت‌الله حسینی قائم‌مقامی تاکید کرد: مردم باید برای برقراری قسط قیام کنند، این همان قدرت مدنظر قرآن است. سیاسی بودن لزوما به معنای قدرت‌طلبی نیست اما می‌تواند منجر به قدرت شود. تاکید بر جمهوریت از همین منظر است. اگر جمهوریت، جمهوریت مبتنی  بر رای مردم و دینداری باشد، حکومت دینی حاصل می‌شود. عارف در خلاء جامعیت و جمهوریت توحیدی در پی قدرت نمی‌رود و فقط در مرحله تلاش برای بسط عمل صالح که همان عمل سیاسی است، باقی می‌ماند.این عالم دینی با بیان اینکه سیاست‌زدگی در نسبت با قدرت‌طلبی معنا می‌شود، گفت: وای از روزی که در خلأ و از طریق میانبر فردی به قدرت برسد که بعد بخواهد دین را پیاده کند. این اتفاق اخلاق و دین را به آتش می‌کشد و نابود می‌کند. قدرت برای اجرای عمل توحیدی در جامعه است نه برای تولید توحید. ابتدا باید توحیدی وجود داشته باشد تا بعد این توحید بسط پیدا کند. هر قدر جامعیت و بسط بیشتر شود و آثار توحید عملی، هویداتر شود مردم به سمت اجرای بیشتر توحید می‌روند.رییس سابق مرکز اسلامی هامبورگ آلمان تقابل و خصومت اهل بیت (ع) با بنی امیه را ریشه در این دو دیدگاه دانست و خاطرنشان کرد: اینکه معصوم می‌گوید خصومت اهل بیت (ع) با بنی امیه تا روز قیامت ادامه دارد، به چه معناست؟ معلوم می‌شود تقابل، تقابل  گفتمانی است نه کینه‌ورزی و از سر دشمنی. امویان به دلیل دور افتادن از مَدرس اهل بیت(ع) یا دشمنی با آن بزرگواران در پی تولید قدرت بودند. آنان دنبال اقامه توحید و اخلاق نبودند بلکه فقط دنبال قدرت بودند.وی در پایان یادآور شد: قدرتِ محصول توحید، انسان را به صورت جهشی به سمت مبداء هستی پرواز می‌دهد و چون معیارها درست است اشتباهات انسان در چنین مَدرسی هم مبتنی بر حجت می‌شود.


گروه های زیر مجموعه سیاسی

سیاست خارجی
سیاست خارجی

آخرین اخبار

ویدئو - از درگذشت امیر کویت تا اعلام جرم ترکیه در پرونده خاشقجی
در این شماره از بسته اخبار بین‌الملل ایسنا، خبرهایی از درگذشت امیر کویت، سفر عبدالله عبدالله به پاکستان برای پیشرفت مذاکرات صلح افغانستان، موضع وزارت خارجه آمریکا درباره سفارت این کشور در بغداد، اعلام جرم جدید ترکیه علیه شش مظنون پرونده قتل خاشقچی و چند خبر دیگر را مرور می‌کنیم.
رسولی: در مورد حقوق تیراندازان چیزی به من ابلاغ نشده است
سخنگوی فدراسیون تیراندازی گفت: برای تمدید قرارداد سرمربی تیم ملی تفنگ طرفین در حال مذاکره هستند.
سانه دیدار برابر دورتموند را از دست داد
خرید جدید بایرن مونیخ به خاطر آسیب دیدگی دیدار حساس برابر دورتموند را در سوپر جام آلمان از دست داد.
دورتموند پیشنهاد نجومی یونایتد را رد کرد
باشگاه بوروسیا دورتموند پیشنهاد 91 میلیون پوندی منچستر یونایتد برای جذب سانچو را رد کرد.
قطری‌ها به دنبال جذب ستاره پاختاکور
تیم‌های قطری به دنبال جذب ستاره پاختاکور بعد از درخشش در لیگ قهرمانان آسیا هستند.
شیخ سلمان: داوران آسیا از بهترین‌ها هستند
رئیس کنفدراسیون فوتبال آسیا با تشکر از قطر برای میزبانی "موفق" لیگ قهرمانان آسیا، عملکرد داوران را با وجود اعتراض هایی که وجود دارد مثبت ارزیابی کرد.
پرسپولیس دومین تیم برتر آسیا شد
پرسپولیس بعد از درخشش در لیگ قهرمانان آسیا به دومین تیم برتر قاره کهن تبدیل شد و جایگاه الهلال عربستان را به خود اختصاص داد.
سی‌بی‌اس: بایدن پیروز اولین مناظره بود
براساس نتایج نظرسنجی سی‌بی‌اس نیوز که به محض پایان اولین مناظره انتخاباتی آمریکا انجام شد، جو بایدن دموکرات توانست رئیس‌جمهوری آمریکا را با اختلاف اندک شکست دهد.
نذر ۶۲ میلیاردی برای آب
رییس سازمان داوطلبان جمعیت هلال احمر از صرف بیش از شش میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان برای اجرای طرح نذرآب۳ خبر داد.
اگر دندان‌های سالم می‌خواهید؛ این اشتباهات را انجام ندهید
افراد زیادی از پوسیدگی، کرم خوردگی و زردی دندان رنج می‌برند که دلیل بسیاری از آن‌ها انجام عادات اشتباهی است که شاید هر کدام از ما بار‌ها آن‌ها را انجام داده باشیم.

پر بازدید ترین اخبار امروز

رسولی: در مورد حقوق تیراندازان چیزی به من ابلاغ نشده است
سخنگوی فدراسیون تیراندازی گفت: برای تمدید قرارداد سرمربی تیم ملی تفنگ طرفین در حال مذاکره هستند.
سانه دیدار برابر دورتموند را از دست داد
خرید جدید بایرن مونیخ به خاطر آسیب دیدگی دیدار حساس برابر دورتموند را در سوپر جام آلمان از دست داد.
قطری‌ها به دنبال جذب ستاره پاختاکور
تیم‌های قطری به دنبال جذب ستاره پاختاکور بعد از درخشش در لیگ قهرمانان آسیا هستند.
شیخ سلمان: داوران آسیا از بهترین‌ها هستند
رئیس کنفدراسیون فوتبال آسیا با تشکر از قطر برای میزبانی "موفق" لیگ قهرمانان آسیا، عملکرد داوران را با وجود اعتراض هایی که وجود دارد مثبت ارزیابی کرد.
پرسپولیس دومین تیم برتر آسیا شد
پرسپولیس بعد از درخشش در لیگ قهرمانان آسیا به دومین تیم برتر قاره کهن تبدیل شد و جایگاه الهلال عربستان را به خود اختصاص داد.
خانجانی: همه باید از مردم عذرخواهی کنیم
مردم؛ سپری برای توهین
پیام تسلیت لاریجانی در پی درگذشت امیر کویت
بخشی از سند پیشگیری و مقابله با نشر اطلاعات خلاف واقع در فضای مجازی تصویب شد
ارسال ۳۰۰ هزار بسته لوازم‌تحریر برای دانش‌آموزان مناطق محروم توسط ستاد اجرایی فرمان امام(ره)
علیرضا رزم‌حسینی به عنوان «وزیر صنعت، معدن و تجارت» منصوب شد
عارف: رسالتم را  در به قدرت رسیدن شخص خود نمی دانم
پربازدیدترین اخبار سیاسی هشتم مهر ایسنا
سهم ایران روسیه و ترکیه برای برقراری صلح بین آذربایجان و ارمنستان
امروز در جنگ تمام عیار اقتصادی با دشمن پنجه در پنجه هستیم