«در جنگل»؛ یکی از عجیب ترین فیلم های آخرالزمانی

07:55 ۳۶۳ روز و ۲۱ ساعت پیش برترین ها 294 0
  «در جنگل»؛ یکی از عجیب ترین فیلم های آخرالزمانی

فیلم «در جنگل» صرفا تصویری از یک فاجعه نیست بلکه قصیده شاعرانه ای است در رثای اهمیت خانواده و عواطفی که از انسان در برابر جهان محافظت می کند.

برترین ها

هفته نامه کرگدن - علی مصلح حیدرزاده: فیلم «در جنگل» صرفا تصویری از یک فاجعه نیست بلکه قصیده شاعرانه ای است در رثای اهمیت خانواده و عواطفی که از انسان در برابر جهان محافظت می کند.

این احتمالا یکی از عجیب ترین فیلم های آخرالزمانی است که می توان این روزها دید. در میانه غوغای فیلم هایی که پایان کار بشریت را باز امبی ها و انواع و اقسام ویروس های مرگبار و تغییر شکل دهنده و خشکسالی و تغییرات جوی و... توصیر می کنند، این فیلم جمع و جور خانم «پاتریشیا رزما»ی کانادایی تصویر دیگری از آخرالزمان به نمایش می گذارد. ساده تر و البته هولناک تر. بشر چنان به تکنولوژی وابسته شده که وقتی نیروی برق در سراسر امریکا به دلایل مرموز قطع می شود، مدنیت از هم می پاشد. این جا فروپاشی را نه در دل شهرهای بزرگ و غوغا و آشفتگی که در خانه ای دور از شهر و در میانه یک جنگل می بینیم.
 
   «در جنگل»؛ یکی از عجیب ترین فیلم های آخرالزمانی

از طریق آنچه بر یک خانواده کوچک می رود. پدری میانسال و دو دختر جوانش در این خانه زندگی می کنند و وقتی برق می رود و به دنبالش اینترنت و تلفن و رادیو و سیستم حمل و نقل و سوخت و آب تصفیه شده از زندگی روزمره حذف می شود، سعی می کنند با شرایط کنار بیایند. حذف شخصیت پدر باعث می شود که دو خواهر تنها بمانند و طی  حدود پانزده ماه، شرایط جدید زندگی و سرنوشت آنها را تغییر می دهد.

اما «در جنگل» درواقع صرفا فیلمی درباره آخرالزمان نیست. فیلمی آرام و انسانی درباره ارزش خانواده و هم خونی است. درباره خواهرانگی در سخت ترین شرایط. بیش از آن که مبتنی بر قصه و روایت و صحنه پردازی عجیب و غریب باشد، براساس شخصیت ها و موقعیت ها و لحظه ها پیش می رود و حضور دو تن از بااستعدادترین بازیگران جوان امروز هالیوود باعث می شود که این فیلم مستقل کانادایی گلیمش را از آب بیرون بکشد. آلن پیج و ایوان ریچل وود در نقش نل و ایوا علاوه بر جذابیت ذاتی، ترکیبی از تفاوت و تمایز در عین همبستگی دارند که موتور محرک فیلم است.

خط داستانی چنان کمرنگ است که نباید منتظر اتفاق های دراماتیک خاص بود و در عوض نگاه شاعرانه کارگردان به رابطه دو خواهر که در نماهای نزدیک و متوسط و زیر نور شفاف روز و روشنایی نه چندان قوی شب در کنار آتش و شمع جاری است، نقطه قوت فیلم است. شاید در این فضا و بستر می شد فیلم گیراتری ساخت و گاهی به نظر می رسد ایده های نویسندگان و کارگردان برای پیشبرد فیلم کافی نیست، اما «در جنگل» در همین شکل حاضر هم تاثیرگذار است.
 
   «در جنگل»؛ یکی از عجیب ترین فیلم های آخرالزمانی
 
چون به شکل جدیدی نشان می دهد که انسان ها چگونه در میان دیوارهای نادیدنی تکنولوژی گرفتار و از هم جدا شده اند و وقتی این حصار نامرئی شکسته می شود، چه چیزهای یباری کشف و معناکردن دوباره وجود دارد. البته بازگشت انسان به ریشه ها و غرایز بدوی اش همیشه شیرین نیست. می تواند او را تبدیل به موجودی ترسناک و بی رحم کند که وقتی از قالب مدنیت روزگار مدرن خارج می شود، به چیزی جز قانون جنگل پایبند نیست.

جنگل در این فیلم کارکرد و معنایی دوگانه دارد؛ هم نمادی از آغوش پذیرای طبیعت است که می تواند رستگاری را رقم بزند و هم محلی را برای پرسه زدن حیوانات درنده خو که از هیچ طعمه ای آسان نمی گذرند. نل و ایوا جزو همین طعمه های آسانند و فیلم نمی کوشد تحول آن ها به سمت خشونت و بدویت در وضعیت آخرالزمانی را نشان دهد. اتفاقا برعکس، مسیر دیگری را نشان می دهد. انسان وقتی دوام می آورد که به عواطف خانوادگی و ریشه های خونی پایبند باشد. قوت فیلم همین است که چنین لحظه های دشواری را نه با کلام که با تصویر باورپذیر می کند و نگاه زنانه کارگردان در نمایش زندگی دو خواهر نقشی انکارناپذیر دارد.

در نهایت دو خواهر خانه را که آخرین نماد امید به مدنیت سابق است، رها می کنند و به جنگل پناه می برند. جایی که محل تولد نوزاد است؛ جدیدترین عضو خانواده. ایوا می گوید باید خانه را بسوزانند تا کسی فکر نکند آن ها زنده اند. چون به هر حال آن ها براساس قانون جنگل طعمه اند و نه شکارچی.
 
   «در جنگل»؛ یکی از عجیب ترین فیلم های آخرالزمانی
 
نل آتش را رها می کند و هر دو به پناه آن حفره درون درخت پناه می برند. با غذا و دیگر ملزومات اولیه زنده ماندن. خانه دیگر آن چهار دیواری چوبی و شیشه ای و سنگی نیست. خانه جدید در قلب طبیعت است. جایی که فقط محل تولد نوزاد نیست، مامن جدید و محل تولد دوباره دو خواهر است. اگر آن ها در ابتدای داستان از شهر دور بودند و در مرز جنگل زندگی می کردند، حالا واقعا به دل جنگل می زنند تا زنده بمانند. خواهرانگی آن ها فقط در طبیعت می تواند ادامه داشته باشد.


گروه های زیر مجموعه فرهنگی هنری

ادبیات
ادبیات
ادبیات و کتاب
ادبیات و کتاب
قرآن و عتر
قرآن و عتر
دین و اندیشه
دین و اندیشه
فرهنگ حماسه
فرهنگ حماسه
موسیقی و هنرهای تجسمی
موسیقی و هنرهای تجسمی
میراث و گردشگری
میراث و گردشگری
فرهنگ عمومی
فرهنگ عمومی
رسانه
رسانه
ساير حوزه ها
ساير حوزه ها
رادیو تلویزیون
رادیو تلویزیون
عمومی
عمومی
تئاتر
تئاتر
سینما و تئاتر
سینما و تئاتر

آخرین اخبار

بودجه در رکود!
در حالی باید تا ۱۵ روز دیگر لایحه بودجه ۱۳۹۷ در بهارستان حرکت کرده و از سازمان برنامه و بودجه به مجلس برود که در فاصله ۱۵ روز مانده به زمان قانونی، هنوز بررسی‌های مربوطه در هیات وزیران انجام نشده و ارقام نهایی نیست.
جشن پایان داعش در چهار راه فلسطین
جمعی از دانشجویان و فعالان بسیجی به‌منظور گرامیداشت پایان سیطره داعش در عراق و سوریه در یکی از چهارراه‌های تهران تجمع کردند.
بازگشت یاران احمدی نژاد به حرم عبدالعظیم(ع)
اسفندیار مشایی، حمید بقایی، علی اکبر جوانفکر و حبیب خراسانی بار دیگر در حرم حضرت عبدالعظیم (ع) حضور یافتند.

پر بازدید ترین اخبار امروز

خواسته‌های اصحاب فرهنگ و هنر در اولین دیدار با شهردار تهران
نمایندگان شاخه‌های مختلف هنری در دیدار شهردار تهران با اصحاب فرهنگ و هنر مطالبات خود را مطرح کردند.
ویدئو - ۱۰ تمرین برای تقویت قدرت بینایی
در این ویدئو ۱۰ تمرین برای تقویت قدرت بینایی را مرور می‌کنیم؛ تمرین‌های ساده اما مفیدی که کمتر از ۱۰ دقیقه به طول می‌انجامد.
عربستان سعودی؛ عامل بی‌ثباتی در منطقه
بحران آفرینی آل سعود در روزهای اخیر از یمن، بحرین، لبنان و عراق فراتر رفته و به خاندان سلطنتی رسیده است.
بنز سه میلیاردی در تهران- عکس
حضور خودروی مرسدس بنز"S 550" با ارزشی نزدیک به سه میلیارد تومان در خیابانهای تهران.
محمدعلی ساربان در گفت‌وگو با فارس: برتولت برشت از تعزیه در ایران الگو گرفت/ تأثیرگذاری تعزیه در ماه محرم بیشتر است
افشین زمانی در گفت‌وگو با فارس: «پایان بازی» دغدغه صلح دارد/ تئاتر خوب تماشاگر را جذب می‌کند/ برای شعور مخاطب احترام قائل هستم
مستند‌های راه‌یافته به بخش اصلی جشنواره فیلم کوتاه تهران
هفته فیلم سینمای ایران در ونزوئلا برگزار می‌شود
«سایاکبای» قرقیزها جایزه بزرگ جشنواره فیلم کانادا را به دست آورد
نمایش «کلیله و دمنه» در جشنواره جمهوری چک
اکران خصوصی یک فیلم تحت تاثیر زلزله
اسکندرزاده: «سیاه سفید، رنگین‌کمان» ظرفیت فراموش شده ایران را نشان می‌دهد
براساس نمایشنامه رومولوس کبیر : اجرای «پایان بازی» در تماشاخانه سنگلج آغاز می‌شود
همزمان با هفته کتاب : نمایشگاه تازه‌های کتاب‌های سینمایی با تخفیف ویژه