از پشت عینک دودی

13:00 ۱۰۳ روز و ۱۴ ساعت پیش ایسنا 1,544 0
از پشت عینک دودی

«مرگ عباس کیارستمی هنوز برایم از جهات مختلف سوال‌برانگیز است. هنرمندی با انگیزه و ذهن سیال و شاعرانه که همچنان به دنبال دریچه‌های تازه و متفاوت بود، چرا باید این‌گونه با اعمال شاقه از دنیا برود؟ او که در شماری از فیلم‌هایش با «مرگ» برخوردهای منحصر به فرد داشت، خودش قافیه را به مرگ می‌بازد. در «زندگی و دیگر هیچ» و «باد ما را خواهد برد»، نگاهی خیام‌گونه به مرگ دارد و در «طعم گیلاس» با مرگ شوخی و طنازی می‌کند و برای زنده‌به‌گور شدن دنبال یک مجری به‌دردبخور می‌گردد!»

ایسنا

به گزارش ایسنا، جواد طوسی، منتقد سینما، در یادداشتی در روزنامه اعتماد درباره عباس کیارستمی نوشت: «نمی‌دانم این را تجربه کرده‌اید که هر چقدر بیشتر پا به سن می‌گذارید، مرگ برای‌تان جدی‌تر می‌شود؟ منظورم از جدی شدن، هراس از مرگ نیست. در عین حال معتقدم که در ناامیدانه و بدبینانه‌ترین شرایط نیز کمتر کسی در همین روزگار
حاضر است با سر دادن این ابیات به پیشواز مرگ برود: مرگ اگر مرد است گو پیش من آی تا در آغوشش بگیرم تنگ تنگ من از او جانی ستانم جاودان او ز من دلقی ستاند رنگ‌رنگ گویی مولانا و عطار نیز در این دوران فترت کم آورده‌اند. در این میان، مرگ عباس کیارستمی هنوز برایم از جهات
مختلف سوال‌برانگیز است.
هنرمندی با انگیزه و ذهن سیال و شاعرانه که همچنان به دنبال دریچه‌های تازه و متفاوت بود، چرا باید این‌گونه با اعمال شاقه از دنیا برود؟ او که در شماری از فیلم‌هایش با «مرگ» برخوردهای منحصر به فرد داشت، خودش قافیه را به مرگ می‌بازد. در «زندگی و دیگر هیچ» و «باد ما را خواهد برد»، نگاهی خیام‌گونه به مرگ دارد و در «
طعم گیلاس» با مرگ شوخی و طنازی می‌کند و برای زنده‌به‌گور شدن دنبال یک مجری به‌دردبخور می‌گردد! فیلمساز و طراحی با این پشتوانه‌، صراحتاً در یک جا می‌گوید که اگر قرار بر مردن و ماندن آثاری از من هنرمند باشد، ترجیح می‌دهم زنده بمانم.
او با این خلق و خو و‌تنوع‌طلبی هنرمندانه، شیوه‌های مختلف زبان هنری را در کارش تجربه کرده است. دوره اولیه فعالیتش در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در اواخر دهه ۴۰ و دهه ۵۰ در دل سادگی می‌گذرد که چند نمونه دیدنی‌اش را در «مسافر» و «
لباس برای عروسی» شاهدیم. «در گزارش» برای
اولین بار در سینمای ایران و طول دوران «موج نو»، نگاهی بکر و عمیق و بی‌واسطه و در عین حال عریان به ماهیت وجودی «طبقه» در جامعه ایرانی دارد.
نوع مواجهه کیارستمی با طبقه متوسطی که درجا می‌زند و استعداد بالا کشیدن خود را ندارد، بی‌رحمانه و بدون هر‌گونه محافظه‌کاری است. او بعداً در سال‌های
اول انقلاب نیز به همین شیوه صریح و در عین حال به شدت هوشمندانه و تبارشناسانه در یک فضای به ظاهر کودکانه، تناقض وجودی و شخصیتی و رفتاری را در طیف‌های گوناگون جامعه ایرانی که آزمون مبهم و خام‌دستانه‌ای از انقلاب داشته را در «قضیه شکل اول ، قضیه شکل دوم» به نمایش می‌گذارد و یکی از استثنایی‌ترین و تحلیلی‌ترین آثارش را خلق می‌کند.
لو دادن و آدم‌فروشی از سر کلاس یک مدرسه پسرانه، به بطن جامعه‌ای ناهمگون رخنه می‌کند و دوربین زمانه‌شناس کیارستمی همچون یک بازجوی کارکشته از سیاستمدار و فیلمساز و ایدئولوگ و فرهنگساز و… اعتراف می‌گیرد تا سند زنده روزگاری سپری نشده باشد.
کیارستمی بعد از شناسایی «خانه دوست» در قلب معصومیت و دنیای کودکانه و ثبت آن جاده مارپیچ روستایی و در مسیر رفاقت و عزت نفس، رفته‌رفته از این دنیا فاصله می‌گیرد. در «
کلوزآپ نمای نزدیک» بدون توسل به ابزار و لحن شعاری، به نقد و آسیب‌شناسی انسان فرودست و عقده‌های درونی‌اش می‌پر‌دازد و به شکلی بی‌رحمانه در شمایلی گناه‌آلود از او، ترحم پذیرش می‌کند. در چنین موقعیت
بغرنجی این سوال پیش می‌آید که نگاه انسانی به‌فردی در این موقعیت نازل طبقاتی که تحقیر و ترحم‌آمیز شده، چقدر قابل دفاع و توجیه‌پذیر است؟ تداوم مسیر فیلمسازی کیارستمی، چند لایه و کنایه‌‌آمیز و به گونه‌ای شاید حدیث نفس خود اوست. در «ده» همچنان نسبت به کانون خانواده بدبین و پرخاشگر و نامطمئن است. در «کپی برابر اصل»، به همان لحن بی‌تکلف قبلی‌اش بازمی‌گردد و به سینمایی کم و بیش قصه‌پرداز متمایل می‌شود. او با همان
نگاه تردیدآمیز به روابط دست و پاگیر زناشویی، با واقعیت بازی می‌کند و پیشنهاد لذت از زندگی می‌دهد و طرح سوالش نسبت به جوهره حقیقت و اصالت را در کانون سادگی برگزار می‌کند. در این فواصل، گاه کیارستمی را شاعری تنها در
اسارت فرم و بیانی انتزاعی می‌بینیم.
حکایت این انسان شوریده با چنین خیالپردازی‌ها و واقع‌بینی‌های هر از گاه و ذهن جستجوگر بی‌قرار می‌توانست همچنان باقی باشد که اجل به او مهلت نداد. آیا واقعاً از قسمت نمی‌باید گریخت و عین
الطافست ساقی آنچه ریخت؟»


گروه های زیر مجموعه فرهنگی هنری

سینما و تئاتر
سینما و تئاتر

آخرین اخبار

فدراسیون موتورسواری بدنبال گرفتن مجوز اعزام بانوان به مسابقات بین‌المللی
نایب رییس بانوان فدراسیون موتورسواری و اتومبیلرانی گفت: به دنبال گرفتن مجوز برای اعزام بانوان موتورسوار به مسابقات آسیایی و جهانی هستیم.
ˮموحدˮ عضو تالار مشاهیر اتحادیه جهانی کشتی شد
عبدالله‌ موحد، دارنده 6 مدال طلای کشتی آزاد جهان و المپیک به عضویت تالار مشاهیر اتحادیه جهانی کشتی درآمد.
اولیایی: می‌خواهم مجمع برای انتخاب مدیرعامل آرامش داشته باشد
مدیرعامل سابق استقلال به شایعه تصدی مدیریت این تیم واکنش نشان داد.
ایران فقط 10 دقیقه فوتبال بازی کرد- کاش کامبوج را یک هیچ می‌بردیم
پیشکسوت فوتبال ایران معتقد است تیم ملی برنامه خاصی در دیدار با بحرین نداشت و ویلموتس باید برای دیدار با عراق از اشتباهاتش درس بگیرد.
آسیب شناسی ˮخشونت و پرخاشگریˮ در ورزشگاه‌های ایران
روانشناس اسبق باشگاه لیل فرانسه که سابقه دو فصل حضور در این تیم فرانسوی را دارد با بیان این‌که از اصلی‌ترین علل رفتارهای تنش‌آمیز در ورزشگاه‌های ایران "عدم رضایت" از سوی تماشاچیان است، گفت: ایجاد امکانات زیرساختی، ارائه آموزش‌های لازم، انجام فعالیت‌های فرهنگی و لحاظ الزامات قانونی از جمله راهکارهای اصلی دستیابی به فضایی مطلوب در ورزشگاه‌ هاست.
اعتراض به فیفا و کمیته بین المللی المپیک به خاطر اهانت به سرود ملی ایران
وزیر ورزش و جوانان گفت: اهانت هواداران و بازیکنان تیم ملی بحرین به سرود ملی کشورمان نقض آشکار قوانین و مقررات فیفا و منشور المپیک است و از طریق نهادهای بین المللی آن را پیگیری خواهیم کرد.
یک چهارم «زنان» ایرانی روستا نشین‌اند
براساس آمارهای سال ۹۵ مرکز آمار ایران ۱۰ میلیون و ۱۰۰ نفر از زنان ایرانی روستانشین هستند؛ زنانی که با وجود فعالیت‌های سخت در کارهای کشاورزی، قالی بافی، دامپروری، سبک زندگی متفاوت و... و با وجود ارتقاء و پیشرفت امکانات بهداشتی در دوران پس از انقلاب، به نظر می‌رسد هنوز به امکانات بهداشتی و درمانی دسترسی مطلوبی ندارند.
نگاه به معلولیت تغییر کند
سرپرست بهزیستی استان بوشهر گفت: نگاه و رویکرد به معلولیت به عنوان محدودیت باید تغییر کند، لذا ریشه‌های این نوع تفکر، از سنین کودکی نیاز به اصلاح دارد.
راه پیش‌فروش مسکن را باز کنید
روند اصلاح قانون پیش‌فروش مدت‌هاست که در کمیسیون قضایی مجلس مسکوت مانده و این در حالی است که به ادعای دفاتر املاک و سازندگان، قانون فعلی قابلیت اجرا ندارد.
آنتونوف‌؛ هواپیمایی که صلاحیت پرواز ندارد!
کاپیتان هوشنگ شهبازی، خلبان و مهندس پروازی بازنشسته شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد که آنتونوف‌هایی که از سازمان هواپیمایی مجوز و صلاحیت پرواز را دریافت کرده است، به هیچ وجه شرایط و صلاحیت را برای پروازهای مسافری ندارد و سازمان هواپیمایی باید در این زمینه پاسخگو باشد.

پر بازدید ترین اخبار امروز

فدراسیون موتورسواری بدنبال گرفتن مجوز اعزام بانوان به مسابقات بین‌المللی
نایب رییس بانوان فدراسیون موتورسواری و اتومبیلرانی گفت: به دنبال گرفتن مجوز برای اعزام بانوان موتورسوار به مسابقات آسیایی و جهانی هستیم.
اولیایی: می‌خواهم مجمع برای انتخاب مدیرعامل آرامش داشته باشد
مدیرعامل سابق استقلال به شایعه تصدی مدیریت این تیم واکنش نشان داد.
ایران فقط 10 دقیقه فوتبال بازی کرد- کاش کامبوج را یک هیچ می‌بردیم
پیشکسوت فوتبال ایران معتقد است تیم ملی برنامه خاصی در دیدار با بحرین نداشت و ویلموتس باید برای دیدار با عراق از اشتباهاتش درس بگیرد.
آسیب شناسی ˮخشونت و پرخاشگریˮ در ورزشگاه‌های ایران
روانشناس اسبق باشگاه لیل فرانسه که سابقه دو فصل حضور در این تیم فرانسوی را دارد با بیان این‌که از اصلی‌ترین علل رفتارهای تنش‌آمیز در ورزشگاه‌های ایران "عدم رضایت" از سوی تماشاچیان است، گفت: ایجاد امکانات زیرساختی، ارائه آموزش‌های لازم، انجام فعالیت‌های فرهنگی و لحاظ الزامات قانونی از جمله راهکارهای اصلی دستیابی به فضایی مطلوب در ورزشگاه‌ هاست.
یک چهارم «زنان» ایرانی روستا نشین‌اند
براساس آمارهای سال ۹۵ مرکز آمار ایران ۱۰ میلیون و ۱۰۰ نفر از زنان ایرانی روستانشین هستند؛ زنانی که با وجود فعالیت‌های سخت در کارهای کشاورزی، قالی بافی، دامپروری، سبک زندگی متفاوت و... و با وجود ارتقاء و پیشرفت امکانات بهداشتی در دوران پس از انقلاب، به نظر می‌رسد هنوز به امکانات بهداشتی و درمانی دسترسی مطلوبی ندارند.
رده بندی سنی فیلم‌ها با قاطعیت پیگیری می‌شود
حال فریدون جیرانی مساعد است
جزئیات مراسم ترحیم یک عکاس سینما
۴ اثر ایرانی به جشنواره مستند آمستردام دعوت شدند
- در سینما و تئاتر چه خبر است؟ -
معرفی هیات انتخاب جشنواره‌ی فیلم رشد
هدف از اقتباس، بازگرداندن نویسندگان حرفه‌ای به گردونه نویسندگی تئاتر است
بازتاب نمایش «مسخره‌باز» در جشنواره فیلم «ورشو»
«من بازیگر نیستم» در جشنواره فیلم کوتاه «ازمیر»
شیوه‌نامه حمایتی مرکز گسترش در تولید فیلم منتشر می‌شود