«خشکسالی و دروغ»؛ چالشی‌ترین نقش سینمایی پگاه آهنگرانی

17:50 ۳۱۲ روز و ۱۲ ساعت پیش برترین ها 515 0
  «خشکسالی و دروغ»؛ چالشی‌ترین نقش سینمایی پگاه آهنگرانی

پیش از پگاه آهنگرانی نقش آلا در «خشکسالی و دروغ» با بازیگران مختلفی در صحنه تئاتر اجرا شده بود اما آهنگرانی توانست با بازی خوبی که ارائه داد این نقش را مال خود کند.

برترین ها

روزنامه صبا - کامبیز حضرتی: پیش از پگاه آهنگرانی نقش آلا در «خشکسالی و دروغ» با بازیگران مختلفی در صحنه تئاتر اجرا شده بود اما آهنگرانی توانست با بازی خوبی که ارائه داد این نقش را مال خود کند.
 
به‌طوری که مخاطب بادیدن بازی او به‌یاد بازیگری باران کوثری و سحر دولتشاهی در اجرای نمایشی این متن نیفتد. آلا متفاوت‌ترین بازی در کارنامه پگاه آهنگری است او معتقد است که چالش این نقش، متن سهل‌ ممتنع محمد یعقوبی و بازیگری در فضایی بین واقعیت و نمایش این نقش را به سخت‌ترین تجربه سینمای او تبدیل کرده است.
 
  «خشکسالی و دروغ»؛ چالشی‌ترین نقش سینمایی پگاه آهنگرانی

آهنگرانی و محمدرضا گلزار پیش از «خشکسالی و دروغ» در فیلم هنوز اکران نشده «مادر قلب اتمی» همکاری مشترک داشته‌اند اما این همکاری در این تجربه جدید بسیار متفاوت است. آن‌هم در شرایطی که علی سرابی و آیدا یعقوبی به‌عنوان بازیگران تئاتری به متن محمد یعقوبی مسلط بوده و بیش صد اجرا از این متن ارائه داده بودند. با پگاه آهنگرانی؛ بازیگر و مستندساز درباره نقش آلا در «خشکسالی و دروغ» گفت‌وگو کرده‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

پیش از ساختن فیلم سینمایی «خشکسالی و دروغ» این متن چندین بار و با بازیگرهای مختلف در تئاتر به صحنه رفته بود. اجراهای مختلف این نمایشنامه برای شما چه چالش‌هایی داشت؟

من قبل از این‌که متن را بخوانم نمایش را ندیده و نمایشنامه را هم نخوانده بودم. به‌نظرم فیلمنامه از نمایشنامه جداست و لزومی هم ندارد که با تئاتر خود را درگیر می‌کردم. فیلم باید خودبه‌خود مستقل باشد وگرنه لزومی نداشت که فیلمی براساس اجرای تئاتر آن ساخته شود. البته در نیمه‌های تولید و ساختن فیلم تئاتر را هم دیدم اما برداشت من از نقش و فضای فیلم براساس فیلمنامه بود.

البته که سینما و تئاتر از همدیگر جدا هستند اما این درگیرشدن به نحوه بازی و تحلیل شما از نقش کمک نمی‌کرد؟

بله؛ بسیار به من کمک می‌کرد. به هرحال این متن و اجرای تئاتری آن رویکرد خوبی به من می‌داد.

بازی این نقش با بسیاری از کارهای شما تفاوت داشت. نگاه شما به نقش آلا چطور بود؟

بازی من در«خشکسالی و دروغ» بین رئال و نمایش بود. از یک طرف باید خیلی واقعی نمی‌شد و از طرف دیگر باید حالت نمایشی خود را از دست نمی‌داد. انجام این کار چندان آسان نبود اما این چالش در خود من وجود داشت و مدام سعی می‌کردم بین دو فضای متفاوت نمایش و واقعیت تعادل برقرار کنم. به‌هر حال نقش من با فضای رئال فاصله داشت و این فاصله در من به‌عنوان بازیگر نقش آلا وجود داشت.
 
  «خشکسالی و دروغ»؛ چالشی‌ترین نقش سینمایی پگاه آهنگرانی

شما در واقع روی لبه تیغ حرکت می‌کردید و فرصت اشتباه در بازیگری وجود نداشت. سختی این نقش برای شما چه بود؟

سخت‌ترین قسمت بازی برای من نگاه‌داشتن حد بازیگری بود تا به یک طرف نزدیک نشده و از طرف دیگر بازنمانم. به‌هر حال باید این نقش به‌گونه‌ای ارائه می‌شد که مخاطب آن را باور می‌کرد؛ یعنی من باید هم‌زمان بازی می‌کردم و بازی نمی‌کردم. این دو سویه مختلف به نقش چالش تازه‌ای می‌داد که به آن بیشتر بپردازم.

شاخص شما برای نگاه‌داشتن این چالش چه بود؟

وجود علی سرابی در این فیلم به من کمک می‌کرد. محمد یعقوبی هم به‌عنوان بازیگردان و نویسنده فیلمنامه مدام در کنار ما بود. حضور آن‌ها باعث می‌شد که بتوان به نقش نزدیک‌تر شده و آن را بهتر برای خود هضم کنیم. فیلم سینمایی «خشکسالی و دروغ» فیلم متفاوتی در کارنامه بازیگری من است و با تمام فیلم‌های من فرق می‌کرد. ببینید بازی نمایشی باعث می‌شود که شخصیت به تیپ نزدیک شود که البته اتفاق خوشایندی است. من باید وسط واقعیت و نمایش جایی را پیدا می‌کردم.

آیا به دلیل این‌که این متن در ابتدا برای تئاتر نوشته شده بود؛ سعی شد تا وجه نمایشی آن حفظ شود؟

نه؛ این انتخاب تصمیم کارگردان فیلم بود. نمایش «خشکسالی و دروغ» پیش از آن بارها اجرا شده بود. ما برطبق این تصمیم در فیلمنامه و اجرای فیلم، بازی نقش آلا را به نمایش نزدیک کردیم البته نه به‌خاطر متن و اجرای اولیه تئاتر.
 
  «خشکسالی و دروغ»؛ چالشی‌ترین نقش سینمایی پگاه آهنگرانی

بده بستان با بازیگرها در فیلم چطور بود. این همکاری با بازیگر و بازیگردان تا چه حد به شما کمک کرد؟

این همکاری به‌طور حتم به بازی من کمک کرده است. در هر فیلمی بازیگر نقش مقابل هم به‌لحاظ هماهنگی در نوع بازیگری و هم برای باورپذیری بیشتر نقش مهم است. بدون همکاری و بده بستان بازیگرها، فضای فیلم در نمی‌آید. اگر همکاری مشترک وجود نداشت بازی من هم مزخرف از آب در می‌آمد.

محمدرضا گلزار بازیگر مقابل شما بود. او چقدر با کار همراه بود؟

«خشکسالی و دروغ» دومین همکاری من با رضا گلزار در دو سال گذشته بود. پیش از آن و در فضایی متفاوت فیلم «مادر قلب اتمی» را با هم کار کرده بودیم و شیوه کاری او را می‌شناختم. تلاش او به‌عنوان یک سوپراستار در طول ساختن فیلم «خشکسالی و دروغ» قابل تقدیر است. ما باهم بسیار تمرین کردیم تا کار یکدست شود.

فکر می‌کنم آیدا کیخایی و سرابی بعد از آن همه اجرا در تئاتر هم نقش را می‌شناختند و هم دیالوگ‌ها را حفظ بودند.

دقیقا؛ این در واقع سختی کار من و رضا بود تا خودمان را با نقش و فضای فیلم همراه کنیم. این دو بازیگر هم در اجرای تئاتر حضور داشته و هم به متن بسیار مسلط بودند.

محمد یعقوبی چقدر به شما کمک کرد؟

حضور او برای من خیلی مهم بود و حتی از معاشرت با محمد یعقوبی لذت می‌بردم. او تقریبا در تمام صحنه‌های فیلم حضور موثری داشت. در این فیلم جنس بازی‌ها بسیار مهم بود و از این بایت شبیه کارهای وودی آلن بود که در آن واقعیت و دنیای نمایش باهم قاطی می‌شوند و بازیگر باید فاصله خودش را با نقش حفظ کند.
 
من الان بعد از گذشت مدت زیادی از آن کار، از فضای فیلم دور هستم و هنوز نسخه‌ای را که روی پرده سسینما قرار دارد ندیده‌ام. امیدوارم که حال‌وهوای فیلم به‌خوبی درآمده باشد و درست باشد. ما تمام تلاشمان را کردیم تا بازی‌هایمان توی ذوق مخاطب نزند.
 
  «خشکسالی و دروغ»؛ چالشی‌ترین نقش سینمایی پگاه آهنگرانی

متن محمد یعقوبی بسیار خوب و دقیق است اما به‌نظر می‌رسد که برای بازیگر دشوار است. ارائه این متن برای شما سخت نبود؟

واقعا سخت بود. این متنی بود که نمی‌شد یک واو از آن را جابه‌جاکرد. درواقع کلمات سختی در آن وجود نداشت اما بیان آن‌ها سخت بود. در واقع متن سهل‌ممتنع است. این متن سهل ممتنع بود که بازی رئال و نمایشی را هم‌زمان طلب می‌کرد. من حافظه خوبی برای حفظ کردن دیالوگ‌ها دارم اما بااین وجود برای به‌خاطر سپردن متن، سختی کشیدم.

فیلم فروش نسبتا خوبی داشته است و مخاطبان زیادی احتمالا فیلم را خواهند دید. به‌نظر شما چه وجهی در نقش شما و فیلم وجود دارد که مخاطب باید با دقت بیشتری به آن توجه کند؟

پاسخ دادن به این سوال برای من آسان نیست زیرا نمی‌توانم آدم‌های مختلف با سلیقه‌های متفاوت را به این کار ترغیب کنم. به‌هر حال «خشکسالی و دروغ» فضای جدیدی در سینمای ما دارد و با بسیاری از فیلم‌های اکران شده متفاوت است. این کار دارای متن خوبی است و رضا گلزار بازی خوبی دارد که مخاطب می‌تواند از تماشای آن لذت ببرد.

نکته پایانی؟

خوشحالم که این فیلم بالاخره اکران شد و مورد توجه قرار گرفت. پدرام علیزاده برای اکران و اصلاحات فیلمنامه در وزارت فرهنگ و ارشاد بسیار اذیت شد تا این‌که فیلم رنگ پرده را به‌خود دید.


گروه های زیر مجموعه فرهنگی هنری

ساير حوزه ها
ساير حوزه ها
سینما و تئاتر
سینما و تئاتر
موسیقی و هنرهای تجسمی
موسیقی و هنرهای تجسمی
میراث و گردشگری
میراث و گردشگری
فرهنگ عمومی
فرهنگ عمومی
رسانه
رسانه
ادبیات
ادبیات
ادبیات و کتاب
ادبیات و کتاب
رادیو تلویزیون
رادیو تلویزیون
عمومی
عمومی
تئاتر
تئاتر
قرآن و عتر
قرآن و عتر
دین و اندیشه
دین و اندیشه
فرهنگ حماسه
فرهنگ حماسه

آخرین اخبار

مربیان موقت استقلال؛ تغییراتی که چاره کار نبودند
تیم فوتبال استقلال تهران در حالی روز سه شنبه به مصاف سپیدرود رشت می رود و اولین بازی بدون علیرضا منصوریان سرمربی مستعفی خود را تجربه خواهد کرد.
پرسپولیسی‌ها قرارداد نوراللهی را فسخ کردند؟
محرومیت باشگاه های ایرانی از نقل و انتقالات طی دو سال گذشته بیشتر از همه دو بازیکن را تحت تاثیر قرار داده است، امید عالیشاه و احمد نوراللهی.
پرسرعت ترین اینترنت جهان شناسایی شد
موسسه آکامای تکنولوژی فهرستی از ۱۰ کشور پیشگام و برتر در سرعت اینترنت ارائه داده که در این رده‌بندی، کره جنوبی رتبه نخست را کسب کرده است.
قدردانی برنامه جهانی غذا از کمک های ایران
نماینده برنامه جهانی از کمکهای انسان دوستانه جمهوری اسلامی در مهمان شهرها قدردانی کرد و خواهان تعامل و همکاری بیشتر با وزارت کشور ایران شد.
خاطره جالب رهبر انقلاب از سفر به کردستان
در این ویدئو شاهد حضور رهبر انقلاب در روستای دزلی کردستان و خاطرات جالب مردم از حضور ایشان در زمان جنگ خواهید بود.
هجوم مردم در اقلیم کردستان به پمپ بنزین ها
بعد از انتشار خبر احتمال بسته شدن مرزهای زمینی، مردم اقلیم کردستان به سمت پمپ بنزین‌ها هجوم برده که این امر منجربه ترافیک در خیابان‌ها و در مسیرهای منتهی به پمپ بنزین‌ها شده است.

پر بازدید ترین اخبار امروز

ترامپ از برجام کنار نمی‌کشد
روزنامه آمریکایی به نقل از مقام‌های سابق این کشور نوشت: ترامپ دست‌کم تا ماه‌های آینده به برجام پایبند خواهد بود و او بیشتر در پی ایجاد رویکرد جامع بین‌المللی و افزایش فشار به ایران است.
معمای منصوریان؛ استعفا یا اخراج؟
علیرضا منصوریان هنوز استعفایش را به هیات مدیره استقلال تقدیم نکرده است.
ویدئو - نمایشگاهی برای ابد
وحید سهرابی‌ابد، متولد ۸ اردیبهشت ۱۳۶۸ در همدان، فعالیت حرفه‌ای خود به عنوان عکاس خبری را از سال ۸۴ آغاز کرد.وی در فاصله سال‌های ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۲ در سرویس عکس خبرگزاری ایسنا در تهران، فعالیت خود را پی گرفت.وحید سهرابی در سال ۸۹ برای بخش زیر ۲۵ سال جشن تصویر سال برگزیده شد. اما، در ۱۶ خرداد ۱۳۹۶، حادثه‌ای ناگهانی، دست وحید سهرابی را از دنیایی که او سال‌ها از پنجره دوربین نگاهش کرده بود، کوتاه کرد.حالا، به منظور گرامیداشت یاد و خاطره این همکاریِ فقید، نمایشگاهی از منتخب عکس‌های او در نگارخانۀ تابستانِ خانه هنرمندان ایران برپا شده و تا ۱۱ مهرماه ادامه دارد.
سریال‌های محرم تلویزیون در غیاب «مختارنامه»
مناسبتی چون محرم و صفر فرصتی است تا سریال‌سازان پیام‌های مد نظر خود را از قاب تلویزیون در اختیار مخاطبان بگذارند؛ سریال‌هایی که به لحاظ پیشینه باید با مجموعه‌های موفقی چون «مختارنامه»، «شب دهم»، «معصومیت از دست رفته»، «وفا»، «سفر سبز» و «پریدخت» رقابت کنند که در ایام عزاداری سال‌های گذشته پخش شده‌اند. امسال «عقیق» و «هاتف» مجموعه‌هایی هستند که تلویزیون پخش آنها را برای شب‌های محرم تدارک دیده است.
چه‌کسی فیلترینگ را به‌وجود آورد؟
امروزه فیلترینگ به اشکال و انواع گوناگون در کشورهای مختلف دنیا وجود دارد و چیزی نیست که ابداع و ابتکار آن متعلق به کشورمان باشد. گسترده‌ترین فیلترینگ تارنماهای اینترنتی دنیا مربوط به کشورهای کره‌ی شمالی، چین و عربستان است که تنها بخش کوچکی از تارنماهای ملی خود را برای دسترسی عموم فعال کرده‌اند.
10 فیلمی که طاقت تماشای بیش از یک بار را ندارید!
آخرین آمار فروش فیلم‌ها : «تابستان داغ» از نیم میلیارد عبور کرد/ «نگار» در ۲ روز ۱۲۵ میلیونی شد
«سکوت» رسما وارد رقابت جوایز سزار فرانسه شد
سردار غیب‌پرور در مراسم «و آن دقایق آبی»: دفاع مقدس مینیاتوری از عاشورای اباعبدالله (ع) است/«اهل هنر» جلوه‌های ایثار را از تابلوی عظیم عاشورا به مردم منتقل می‌کنند
همزمان با بیست سالگی موزه سینما : حیدری: آماده اجرای طرح تغییر داخلی موزه هستیم
«رکعت به رکعت عاشقی» با مجلس شهادت مسلم بن عقیل (ع) آغاز می‌شود
یادداشت مهمان/ : ایده‌ای خلاقانه با رویکردی هنرمندانه در یک نمایش اجرا شد
«نفس» نماینده ایران در نودمین دوره اسکار شد
پخش «ویلایی‌ها» و «کربلا جغرافیای یک تاریخ» به مناسبت هفته دفاع مقدس و  ماه محرم
به بهانه انتخاب فیلم‌ ایرانی برای ارائه به آکادمی اسکار : همه راه‌های اسکار به سه برادر ختم می‌شود / فرصتی که مفت از دست رفت