تئاتر

                  «آبی مایل به صورتی»؛ جسورانه‌ای درباره‌ ترنس‌ها
ترنس سکچوال، ترنس ژندر و دوجنسه، این ها واژگانی هستند که گاه و بی گاه درباره آن ها می شنویم. ولی اگر یکی از آن ها از نزدیکانمان نباشند، احتمالا اطلاعات زیادی درباره ان ها و وضعیت زندگی شان و دغدغه هایی که دارند، نداریم.
                  نمایش «نفر دوم»؛ عشق‌های سوخت شده دهه ۶۰
گويي همين ديروز بود كه ستاره اسكندري تنديس جشنواره تئاتر فجر را به فهرست جوايزش اضافه كرد. اين هنرمند به تازگي با نمايش «نفر دوم» به كارگرداني مهين صدري روي صحنه رفته است. نمايش با تصوير كردن قاب‌هايي از زندگي متلاطم نسل متولد اواخر دهه پنجاه و اوايل دهه شصت شكل مي‌گيرد.
                  ستاره های سینما، تئاتر را خراب کرده اند!
موضوع حضور برخی از نام‌آشنایان سینما در تئاتر که از آنها به عنوان «سلبریتی» یاد می‌شود، بحثی بسیار طولانی و البته با قدمت چندساله است. اما هر چه هست حالا این بحث به نظر بیشتر شنیده می‌شود و هر کدام از اهالی تئاتر درباره آن نظری دارند.
                  نمایش «خودکار بیکار»، روایتی ناتمام از زخم خوردگان هویت
روی زمین می‌خزد. صدای برخورد مشت را با گوشت تنش می‌شنوی. خرد می‌شود، می‌ریزد، بلند می‌شود، دوباره کتک می‌خورد. نگاه می‌کند؛ چشم‌های خیره، بغض. آخ از این بغض و آن نگاه. سامان، قصه خودش را بازی می‌کند.
                  چرا ما ایرانی‌ها هنگام تماشای تئاتر مودب نیستیم؟
در روزهایی که سروصدای اعتراضات بازیگران به تماشاگران بی‌توجه تئاتر بحث‌های پردامنه‌ای را در رسانه‌های فارسی رقم زده؛ نشریات غربی نیز در یک تواتر زمانی شگفت به این ماجرا پرداخته‌اند.
                  «دو دلقک و نصفی» در خدمت عقاید جلال تهرانی
جلال تهرانی رپرتواری از «دودلقک‌ونصفی» را با تغییرات بسیار زیادی این شب‌ها در تالار اصلی تئاتر شهر روی صحنه می‌برد؛ نمایشی که فضایی ابزورد دارد و در نقد بوروکراسی است. با نویسنده و کارگردان این اثر درباره این اجرا و فضای امروز تئاتر گفت‌وگویی داشته‌ام.
                  نمایش «آبجی»، گذار از سنت به مدرنیته با آبجی مظفر!
آبجی، دختر یک خانواده کارگر از طبقه پایین جامعه است. خواهر کوچک‌تر او به نام ماهرخ، دختری زیبا و شیرین اما آبجی زشت‌رو و تندخوو تنها حسنش، گیسوهای بلند و مشکی او است. آبجی هرچند که دختر بزرگ‌تر خانواده است اما به خاطر زشتی هیچ خواستگاری ندارد؛ در عوض ماهرخ خواستگار دارد.
                  گفت‌ و گو با محمد رحمانيان به بهانه «ترانه‌هاي قديمي: پيكان جوانان»
«من را به عنوان نويسنده يا كارگردان دو فيلم و چند نمايش معرفي كردند. بايد توضيح بدهم تمام افرادي كه اينجا معرفي مي‌شوند، كارهاي نكرده‌شان بيشتر از كارهاي كرده‌شان است؛ در واقع بيوگرافي واقعي ما آن است.
                  داریوش اسدزاده: هر شب و صبح خسرو شکیبایی را می‌بینم
می گوید در آن روزگار عوام مشتری تئاتر نبودند و امثال ما را مطرب لقب می دادند. اقلیت خواص و روشنفکران به دیدن تئاتر می آمدند. از جمله ایراندخت خانم دختر بزرگ احمدشاه قاجار که شبی با همسر و دخترش زینت به دیدن نمایشی از داریوش اسدزاده می آیند.
                  ندبه؛ اتحاد دختران ایرانی و افغانستانی روی صحنه تئاتر
دختران سیاه پوش پرچم ایران را بالای سر می‌برند و تماشاگران کف می‌زنند. فعالان افغانستانی، بیشتر از بقیه هموطنان‌شان را تشویق می‌کنند. افغانستانی‌های مقیم ایران، نیمی از سالن را پر کرده‌اند، در دو شب اجرای خصوصی «ندبه» بیضایی به کارگردانی آناهیتا زینی‌وند ، تئاتری که صدای اعتراضی زنان است.
                  نمایش «آبی مایل به صورتی»؛ آدم‌هایی بین دو جنسیت
داستان غم‌انگیز است. صحنه تاریک هم قصه ‌را غم‌انگیزتر می‌کند. جایی آن بالا، در بالاترین نقطه، نقطه‌ای نورانی بخشی از صحنه پلکانی را روشن می‌کند و مابقی صحنه، تاریک‌تاریک است. شاید این صحنه تداعی‌کننده ذهن باشد. ذهن من، ذهن تو و شاید هم ذهن جامعه.
                  نمایش «گم و گور»؛ بشارت به کودکی که هرگز به دنیا نیامد!
کشمکش انسان با واقعیت انکارناپذیر مرگ، از بدو پیدایش تئاتر مورد توجه نمایشنامه نویسان بوده و بر مبنای این موضوع آثار درخشانی نوشته و اجرا شده است.
                  نمایش «آبجی»؛ جنگ علیه مردسالاری در تئاتر شهر
داستان کوتاهی که به معضلی از جامعه ما دست گذاشته که بسیار جای کنکاش و بررسی دارد؛ معضلی به نام محدودیت‌های زنان، معضلی که هم از سوی جامعه زنان به خودشان و هم از سوی سیاست کلان فرهنگی به این بخش از جامعه تزریق شده است
                  نمایش گم و گور؛ حکایت مرده شوییِ «شاکردوست» و «جعفری»
کمتر از آنها می دانیم. شاید هم نمی خواهیم بدانیم. حتی تصورش را هم نمی توانیم بکنیم که یک مرده شوی چگونه وارد این حرفه می شود و چگونه با آن کنار می آید؟ اما اگر این عدم تمایل ناخواسته را کنار بگذاریم، مرده شوی ها حرف های زیاد و داستان های فراوانی برای بازگو کردن دارند.
                  پوریا شکیبایی: به خاطر پدرم بازیگری را از تئاتر آغاز کردم
پوریا شکیبایی پسر خسرو شکیبایی بازیگر محبوبی که همه مان با فیلم هایش خاطرات بسیاری داریم. بازی خوب شکیبایی در تئاتر «دریبل» فرصت و بهانه ای فراهم کرد تا با این هنرمند دوست داشتنی و جوان گپ و گفت مفصلی داشته باشیم درباره علاقه مندی اش به بازیگری، خاطراتی که با پدرش داشته و برنامه هایی که برای آینده کاری اش در نظر دارد.
                  نمایش «این یک پیپ نیست»؛ قفسی در جست‌وجوی پرنده!
سیدمحمدمساوات، یکی ازبرگ‌های برنده نسل جوان تئاترنوین ایران است. این نمایشنامه‌نویس وکارگردان جوان بااجراهای کم‌نظیر و تاثیرگذارش موفق شده است فرم را درتئاترمابه مسیر جدیدی بکشاند.
                  پازلِ «این یک پیپ نیست» و چند نمایش دیگر...
این پازل روایی البته انبوهی جزئیات گیج‌کننده دارد که بی‌شک در یک‌بار دیدن از دست می‌رود یا سخت می‌توان همه آنها را به خاطر سپرد تا بعد از اجرا بتوان با فراغ بال این قطعات را برای دست‌پیدا‌کردن به آن تصویر گشتالتی نهایی کنار هم چید.
                  گفت و گو با آقای سریال های تلویزیونی در تئاتر «سهروردی»
او از پیشکسوتان بازیگری کشور در تئاتر، سینما و تلویزیون است. این روزها که تئاتر سهروردی به ایستگاه آخر رسیده ساعتی با او در پشت صحنه این نمایش به گپ‌وگفت نشستیم و از تئاتر، زندگی، معیشت بازیگران و وضع حال و آینده این هنر، صحبت کردیم.
                  سعید چنگیزیان: همه جانم را روی صحنه گذاشتم
سعید چنگیزیان 20 سال است که در تئاتر بازی می‌کند. در مقایسه با هم‌دوره‌ای‌هایش او کمتر به سینما و تلویزیون روی خوش نشان داده و همه این سال‌ها به گروه تئاتر و قوانین آن پایبند بوده، اما در آستانه 40سالگی می‌خواهد مسیر خود را عوض کند؛ می‌گوید می‌خواهد بایدی برای او وجود نداشته باشد و نقش‌هایش را به دلایلی که خود دوست دارد،
                  نمایش «آکواریوم»؛ تنهایی، واقعیت ترسناک جهان معاصر
سیامک احصایی کارگردان نمایش «آکواریوم» معتقد است که انسان معاصر روز به روز تنها‌تر می‌شود و این موضوع خطری بیشتر از بیماری سرطان دارد. او می‌گوید: «آکواریوم» از دل همین تنها بودن در جهان پیشرفته امروز شکل گرفته است.
>> > 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10  ... < << 

گروه های زیر مجموعه فرهنگی هنری

سینما و تئاتر
سینما و تئاتر
ساير حوزه ها
ساير حوزه ها
رادیو تلویزیون
رادیو تلویزیون
عمومی
عمومی
تئاتر
تئاتر
موسیقی و هنرهای تجسمی
موسیقی و هنرهای تجسمی
میراث و گردشگری
میراث و گردشگری
فرهنگ عمومی
فرهنگ عمومی
رسانه
رسانه
ادبیات
ادبیات
ادبیات و کتاب
ادبیات و کتاب
قرآن و عتر
قرآن و عتر
دین و اندیشه
دین و اندیشه
فرهنگ حماسه
فرهنگ حماسه

پر بازدید ترین اخبار امروز

فقط 1 کاسب پلاسکو وام 300 میلیونی گرفت؟
درحالی رئیس ­­اتحادیه پیراهن‌دوزان گفته، از ۱۲۰ کسبه پلاسکو فقط ۱ نفر وام ۳۰۰ میلیونی را گرفته که دبیر شورای هماهنگی بانک های دولتی هم بدون اینکه تعداد وام های پرداخت شده را دقیق اعلام کند، گفته تاکنون برای ۲۹ نفر معرفی نامه صادر شده است.
روستائیان برای گرفتن وام اشتغال چقدر پول نقد داشته باشند؟
مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید گفته که روستائیان برای گرفتن وام جدید اشتغال باید تا سقف ۲۰ درصد تسهیلات آورده نقدی داشته باشند.
«آبی مایل به صورتی»؛ جسورانه‌ای درباره‌ ترنس‌ها